През този месец в християнската история

Спасение и идентичност: спасяването на българските евреи

 

Познавам чичо Аврам от дълго време. Дребен, но жилав, вече на възраст, но все още помнещ събитията от преди седемдесет и пет години. “За нас евреите, споделя той, 10 март 1943 г. не е тъжна дата. Тогава ние бяхме спасени от депортация. Това е радостен ден. Аз затова и останах - защото обичам България, дължа ѝ живота си”

Индулгенции и Реформация

 

 

На 31 октомври 1517 г. немският богослов Мартин Лутер заковава на вратите на дворцовата църква в град Витенберг текст с 95 принципни положения – 95 тезиса относно начина, по който вярващите трябва да изповядват и да живеят вярата си. Този акт се приема като знак за началото на Реформацията на Църквата.

Известно е, че още преди тази дата Лутер се опитва да разпространи своите реформаторски идеи най-напред в академичните среди. Но за да се реши на такава публична декларация пред цялото общество, той е предизвикан от скандално практикуваните продажби на индулгенции.

Смъртта на „апостола на славяните“

Когато умира на 14 февруари 869 г., Константин-Кирил оставя след себе си огромно духовно и културно наследство – малко хора в летописа на човечеството могат да се похвалят с такова. Духовното влияние на св. Кирил, както и това на брат му Методий, отеква и до наши дни. Съвсем заслужено двамата са наречени „апостоли на славяните“.

Джон Уинтроп преобразява Масачузетс

 

Днес в Съединените щати всяко публично изразяване на вяра от официални лица започва да се възприема като посегателство срещу секуларното общество. Можете да си представите какъв скандал би настанал, ако официозът на Масачузетс "Бостън глоуб" помести репортаж как губернаторът на щата е държал проповед последната неделя, с размишления върху Нагорната проповед на Христос (Мат. 5-7 глави). Звучи като фалшива новина, нали? Само че такова нещо действително се е случило през... 1630 година. Губернаторът на колонията в залива Масачузетс (Massachusetts Bay Colony) Джон Уинтроп проповядва на борда на кораб пред голяма група пуритани, пътуващи заедно с него към Новия свят.

Учението на Пелагий е осъдено като ерес


Страница от калвинистки трактат срещу Пелагий от 17 век

Отново и отново след бурния IV век на арианските спорове Църквата трябвало да смаже една опасна ерес. На 27 януари 417 г., преди точно 16 века, тогавашният папа Инокентий I разпраща пет писма до християнските общини в Северна Африка. Така ще бъде нанесен тежък удар на скандалния британски монах Пелагий – писмата довеждат до неговото отлъчване.

„С авторитета на дадената ни апостолска власт ние отсъждаме, че Пелагий и Целестий трябва да бъдат лишени от църковно общение, докато не се върнат към вярата, измъквайки се от примката на дявола.“ (Целестий бил съратник на Пелагий.)

Джон Дайкс: композиторът на химна „Свят, свят, свят си, Боже“

„Свят, свят, свят си Господи, Боже всемогъщи“ прочела вдовицата на Реджиналд Хебър върху пожълтелия лист. Сред записките на покойния си съпруг тя открила един от най-въздействащите и прекрасни християнски химни, написани някога. Творбата в прослава на Светата Троица била предназначена за изпълнение в деня на Троицата, отбелязван в западната църковна традиция на първата неделя след Петдесетница. Но ще минат още десетки години, докато тези стихове влязат в употреба в богослуженията по света.

Американските астронавти четат Битие над Луната

Преди половин век, на 24 декември 1968 година, космическият кораб Аполо 8 с екипаж Франк Борман (командир), Джеймс Ловъл и Уилям Андърс става първият обитаем апарат в орбита около Луната. Тримата правят десет обиколки около земния естествен спътник преди да включат машините и да се отправят обратно към дома. При най-голямото си сближаване с Луната, те „се плъзват“ на едва стотина километра височина над пустинната, сива повърхност, покрита с кратери.

Кратка история на рождествените химни

 

Появата и развитието на рождествените химни са неразделно свързани с историята на самия празник. От края на II до към средата на IV век Рождество Христово се отбелязвало заедно с Богоявление, на 6 януари. Тази практика е засвидетелствана още от св. Климент Александрийски. Празнуване на Рождество на 25 декември се споменава за пръв път в римска хроника от 354 г. На този ден се падал римският граждански празник Natalis Solis Invicti (Раждане на непобедимото слънце), свързан със зимното слънцестоене и началото на увеличаването на деня. Това кара някои изследователи да смятат, че християнският празник умишлено е преместен на тази дата, за да измести постепенно разпространения езически култ към Слънцето. Статутът на християнството като официална религия на империята правел възможна такава стъпка. Наистина през VI век император Юстиниан с указ заповядва Рождество Христово да бъде официално отбелязвано "в цялата вселена", т.е. в цялата империя.

Страници

Subscribe to RSS - През този месец в християнската история