През този месец в християнската история

Опит за демократична теокрация в Нова Англия

За съвременния западен човек е трудно да си представи теокрация, основана на демократични принципи. Обикновено той я свързва с отдавна отминали времена, с авторитарни религиозни водачи и със сурови нрави, несъвместими с правата на личността и гражданските свободи. Но някои страници от ранната християнска история на Америка опровергават подобни обобщени схващания.

Контрареформация или католическа реформация


Съборът в Тренто - рисунка от 16 век (Източник: Wikicommons)

Появата на протестантската Реформация и бързото разпространение на нейното влияние в Западна Европа предизвиква закономерна реакция в средите на католицизма. Става ясно, че насилствените средства за противодействие не дават голям резултат. Рим търси богословски и организационни решения, които да възстановят авторитета и водещата роля на католическата църква. Същевременно  мнозина искрени вярващи католици искат да видят  сериозни  промени в духовен план, които да  доведат до истинско обновяване и реформация на духовния живот, в съответствие на новото време и на автентичните  християнски ценности. За това много историци, когато говорят за тези процеси в римо-католическата църква предпочитат да употребяват понятието католическа реформация вместо контрареформация

Мъченичеството на отец Александър Мен

Точно преди тридесет години, на 9 септември 1990 г., руският православен свещеник Александър Мен напуска дома си, както обикновено, рано сутрин и се запътва към гарата. Денят се очертава да бъде натоварен; очакват го няколко кръщения и погребения. Но други ще трябва да поемат неговите задължения – отец Мен става жертва на жестоко убийство. Неизвестен нападател се нахвърля върху него в гръб и му нанася удар по главата с брадва, традиционното руско оръжие за отмъщение. Окървавен, Александър Мен успява да се довлече до вратичката пред своя дом, където издъхва.

Почетното погребение на Иполит Римски

Вярващите в Рим са в тържествено очакване. При няколко последователни гонения много техни братя били избити. „Свидетели“ (гр. martyros) – така били наречени мъчениците за Христа. Впоследствие думата martyr ще придобие в някои западни езици тъкмо смисъла на „мъченик“. И ето че тленните останки на двама такива свидетели, починали в изгнание заради своята вяра, предстои да бъдат върнати в града и погребани на 13 август 236 г., преди 1780 години.

Хуго Гроций, бащата на европейското право


Портрет на Хуго Гроций от Михел ван Миревелт (източник: Wikipedia)

Някои хора не могат да оценят значимостта на собствените си дела. Такъв е бил и холандецът Хуго Гроций. На смъртния си одър той оплаква безполезността на всичко, което е извършил. Гроций умира преди 370 години, на 28 август 1645 г., с убеждението, че животът му е бил един провал.

Донатистите в Северна Африка са непримирими


Срещата на Августин с донатистите от Шарл ван Лу

Под палещите слънчеви лъчи двама роби от Картаген теглят двуколка, в която седят господарят им и неговата съпруга. Когато минават покрай едни скали, те чуват някакви звуци и се извръщат с унило с любопитство. Иззад скалите изскачат с викове въоръжени мъже. Едни от тях издърпват грубо собствениците от двуколката, а други освобождават робите от ремъците им. В няколко мига обществените норми се преобръщат с главата надолу. Двамата смутени роби са сложени да седнат в двуколката, а изплашените им собственици са впрегнати да я дърпат. „Тегли!“, крещят мъжете, размахвайки мечове и копия.

В памет на един мъченик от съветско време

В последното си писмо до дома Иван Мойсеев, наричан от семейството и приятелите си просто Ваня, увещава брат си Владимир: "Не разправяй на родителите ни всичко. Просто им кажи, че Ваня ти е писал и е казал, че Исус Христос влиза в битката. Това е битка за Христа и Ваня не знае дали ще се завърне от нея. Много искам всички вие, скъпи приятели, млади и стари, да помните този едничък стих: "Бъди верен до смърт и Аз ще ти дам венеца на живота" (Откровение 2:10)". На следващия ден, 16 юли 1972 г., преди 45 години, Иван Мойсеев предава Богу дух при съмнителни обстоятелства. Съветските власти заявяват, че става дума за удавяне при нещастен случай. Но семейството му е сигурно, че двайсетгодишният младеж е бил изтезаван до смърт.

Ваня е роден през 1952 година в днешната Република Молдова, в многочленно селско семейство. На 18-годишна възраст постъпва в армията, за да отбие редовната си военна служба в град Керч, на Кримския полуостров. Той говори открито за Бога, което е забранено от атеистичния режим. Търси тихи места, където всекидневно да се моли необезпокояван. И така си навлича омраза и гонения от страна на своите началници. Те се опитват да го отвърнат от вярата му – с наказания и изкарване пред строя за публично осмиване. Но младежът остава непреклонен и тормозът се усилва. Писмата му до вкъщи и магнетофонните записи, направени при последната му домашна отпуска, документират жестокостите, на които е бил подложен. Периодично са го оставяли без храна. Буден е и е разпитван посред нощ, често с побои. В продължение на две седмици, посред най-люта зима, той е принуждаван да стои отвън в тънка военна униформа. Според свидетелството му Бог го е загрял по чудотворен начин.

Единадесет века от смъртта на св. Климент Охридски

Всички в манастира "Св. Панталеймон" в Охрид са потънали в скръб. На 27 юли, лето Господне 916-о, трябва да бъде погребан основателят на тяхната обител и Велички епископ Климент. Изминали са едва няколко дена от неговата смърт, но сподвижниците му чувстват дълбоко липсата му и осъзнават, че от света си е отишъл един велик Божий човек.

Първата проповед на Армията на спасението


Уилям Буут - основателят на Армията на спасението

Палатката била прокъсана. Парцалите, с които била закърпена, просто съдирали още повече прогнилото платно. Поляната, на която била разпъната, представлявала неизползвано квакерско гробище. Но човекът, който се изправил да проповядва на това място преди 150 години на 2 юли 1865 г., бил уверен в това, което искал да каже. Използвайки подходите за съживление, въведени от Чарлз Фини, той сочел с пръст към грешниците и пряко ги призовавал към покаяние. Това била първата от девет поредни проповеди на Уилям Буут в прокъсаната палатка. Той говорел от името на Християнската мисия за Източен Лондон, която тринайсет години по-късно се превърнала в Армията на спасението.

Началото на Голямата схизма между Изтока и Запада

Разделянето на Римската империя на две половини в крайна сметка дава отражение и на Църквата. Окончателният разрив настъпва, когато Михаил Керуларий е патриарх на Константинопол, а Лъв IX е папа в Рим. През 1053 г. Керуларий разпространява трактат, в който подлага на силна критика някои практики на Западната църква. Римокатолиците не позволяват на своите свещеници да се женят, а това противоречи на Писанието и на Преданието, изтъква Керуларий. Освен това те използват безквасен хляб при отслужване на Евхаристия. Но най-сериозно безпокойство предизвиква прибавянето от страна на Латинската църква на думата „филиокве“ (filioque) към Никейския символ на вярата, което означава, че Светият Дух изхожда както от Отца, така и от Сина.

Страници

Subscribe to RSS - През този месец в християнската история